Projekty výchovy ke čtenářství v knihovně
Projekty čtenářské gramotnosti pro rodiny s dětmi, mateřské školy a základní školy se nadále upravují a jsou součástí vzdělávací činnosti Městské knihovny Antonína Marka v Turnově. V některých navazujeme na stávající tradici a prověření přímo v praxi. S knížkou do života – Bookstart přicházíme jako s novým projektem, který ale jen rozšiřujeme o další aktivity, protože již několik let jsme při Vítání občánků dávali rodičům a dětem dárkové poukazy, knížky a propagační materiály.
Další projekty jsou zaměřeny na čtenářskou gramotnost dětí z mateřských škol a rodin. Projekt Klub Matýsek a jeho přirozené pokračování Babička a dědeček do školky. Cílem obou projektů je především přirozená výchova dětí ke čtenářským dovednostem a vztahu ke knize a čtení s následným aktivním zapojením rodin. Naší snahou je dovést rodiče k pochopení významu společného čtení, prohlížení, povídání, zpívání a další aktivity. Rodina má své nezastupitelné místo a knihovna ji může těmito projekty hodně pomoci. Logicky navazujeme dalším projektem pro děti ve věku 6 až 7 let – Knížka pro prvňáčka – Už jsem čtenář. Třetí část projektu výchovy ke čtenářství a čtenářské gramotnosti navazuje také zcela přirozeně na další část celkového pojetí vzdělávacích aktivit knihovny. Jedná se o projekt Druhé a další čtení, který je založen na úzké spolupráci se základními školami v rámci RVP ZV prvního i druhého stupně. Ve vzdělávacím procesu je funkce čtenářské gramotnosti zcela nezastupitelná, neboť umožňuje získávání, osvojování, zapamatování a vybavování poznatků a informací z dalších oborů vzdělávání. V tomto projektu se zaměřujeme na celý koncept čtenářských strategií, které vedou ke čtení s porozuměním, dovednosti vyhledávat a zpracovávat informace obsažené v textu. Dovednost čtení a psaní se snažíme dále rozvíjet ve schopnosti využít tyto dovednosti v dalších činnostech. Vedle vnitřních faktorů čtenářské gramotnosti jako je motivace, zájem a čtenářské strategie jsou důležité také faktory vnější. Na prvním místě mezi ně patří rodina, následuje škola a poté nastupují mimo rodinné a mimo školní faktory. Tam je nezastupitelná role knihoven. Hlavní aktivity tohoto projektu tvoří Dílny čtení, literární tvořivé dílny, autorské besedy, čtenářské kluby, čtení a autorské besedy se spisovateli a ilustrátory.
Projekty čtenářské gramotnosti vycházejí z našich dlouholetých zkušeností a úzké spolupráce s mateřskými, základními školami a také s rodinami. Věříme, že takto uceleně koncipované pomohou především dětem v jejich kvalitním vzdělávání a volnočasovým aktivitám.