Zhodnocení projektů na podporu čtenářské gramotnosti
Projekty na podporu čtenářské gramotnosti na turnovských MŠ a ZŠ ve spolupráci a za finanční podpory MAP Turnovsko II.
Celkem se uskutečnilo v rámci projektů s podporou MAP Turnovsko II 50 pořadů s účastí 853 dětí
- Projekt na podporu čtenářské gramotnosti v mateřských školáchTurnova – Pohádková babička do školky
Po zahájení školního roku 2020/2021 se opět konaly , pokud nám to situace kolem koronavirových opatření dovolí, setkávání a čtení pohádkových babiček v mateřských školách. V měsíci září se uskutečnilo celkem 22 setkání a předčítání a počet dětí byl celkem 220. V říjnu se děti s předčítáním babiček setkaly třikrát a poslouchalo jich celkem 64. Věříme, že budeme moci pokračovat i v dalších měsících až pomine ta nejhorší situace a nouzový stav. Děkujeme pohádkovým babičkám Marii Meixnerové a Marii Podzimkové za spolupráci.
- Projekt Druhé a další čtení v návaznosti na projekt Knížka pro prvňáčka – Dílny čtení
Díky opatřením v minulém školním roce nemohla být předána prvňáčkům jejich knížka, kterou měli dostat na závěr projektu Knížka pro prvňáčka na Slavnosti abecedy a čtení. Proto jsem tuto aktivitu zařadila do dalšího navazujícího projektu Druhé a další čtení. Postupně dle možností základních škol jsem postupně přímo ve školách uskutečnila Dílny čtení nad knihou Katka a klokan ze šuplíku, kterou následně a adresně každý žák dostal k dalšímu čtení ať už ve škole, nebo doma s rodiči. Během měsíce září a část října se podařilo uskutečnit 10 dílen čtení a knihy byly předány 248 žákům druhých ročníků.
- Projekt Druhé a další čtení – Hodiny výchovy ke čtenářství – setkávání se spisovateli
Školní rok 2020/2021 jsme zahájili hodinami výchovy ke čtenářství pro páté ročníky základních škol. Spisovatelka Klára Smolíková s dětmi pracovala nad novou knihou Začarovaný hvozd. Děti měly za úkol vytvořit si svou vlastní knihu na základě připravených pracovních listů. Výsledkem byla jejich vlastní kniha sestavená z vypracovaných PL a samostatně dle dovedností a schopností dětí doplněno také vlastními ilustracemi. Děti musely projevit svou tvořivost, fantazii při tvorbě vlastního příběhu a dovednost čtení. Inspirací jim byla výše uvedená kniha a velkým pomocníkem a průvodcem sama spisovatelka Klára Smolíková. Hodiny výchovy ke čtenářství byly velkým přínosem a oživily vyučování českého jazyka. Mohly se uskutečnit pro dvě třídy po dvou hodinách. Celkem 52 účastníků ze ZŠ 28. října Turnov.
- Projekt Klub Matýsek – podpora čtenářské gramotnosti pro MŠ a předškoláky a rodiny s dětmi Podařilo se uspořádat hned po odeznění pandemie na konci června Pohádkování na hradě Vadlštejně, prázdninové tvůrčí a výtvarné dílny, dílny v září a říjnu. Dále Pohádkový podvečer v září a setkání s Klubem Matýsek a pohádkou na MŠ Sluníčko Kosmonautů Turnov.